-Wohoo! Jotun har kommet med nytt fargekart!
Nå er høsten her, og for meg er det høysesong for inspirasjon og nye impulser!
Jotun har akkurat lansert det nye fargekartet, Jotun Lady Home Living. Jeg bøyer meg i støvet over måten de jobber frem sine nye farger på. Her ligger det mye research og hardt arbeid til grunn. Resultatet er magisk. Jeg har vært så heldig å få være med på presentasjonen, i fullsatt sal på Park Hotell i Sandefjord.
På scenen skulle det stå tre interiører / stands for å vise de tre trendene Jotun har fokusert på i år. Dette ble min oppgave. Jeg har tolket de tre retningene, som er ganske forskjellige i uttrykk. Bildene er tatt før og etter folk kom.
Årets tre temaer er “Nordic Living”, “Urban Living” og “Continental Living”.
Nordic Living
Dette er for oss den mest trygge, kjente og godt forplantede stilen. Vi skandinaviere har rykte på oss for å elske naturen. Vi er ute hele tiden, sies det. Derfor er det kanskje ikke så rart at det nettopp er naturen som er den største inspirasjonskilden her. Det går i nyanser av hvitt, beige, grått og blått. Vi er opptatt av kvalitet, tradisjoner, godt håndtverk og det som er “ekte”. God funksjonalitet er alfa omega. I en hverdag der alt går fort, ønsker vi å finne et pusterom. Vi søker noe som får oss til å slappe av. Hva skal til for at jeg skal ha det bra?
Som forbrukergruppe er vi interaktive og kvalitetsbevisste. Vi er opptatt av helse og miljø, og dyrker det genuine.
Vi spiser sunnere og lager mer mat fra bunnen. Dette er viktige inspirasjonskilder når Jotun lager fargekart. “Social eating” er det som gjelder nå. Vi skal legge vekk mobilen og dyrke det sosiale som et måltid faktisk er. “Sharing menues” kommer sterkere som en trend i restaurantbransjen.
De nye fargene går hånd i hånd med de mange av oss allerede er kjent med ifra før.
St.Pauls blue har jeg skrevet om tidligere, den pryder mitt soverom. Personlig elsker jeg denne dype blåfargen med opprinnelse i København. Den heller mer mot grønt enn rødt, og vil derfor aldri få det lillaskjæret man kanskje er litt redde for i en blåfarge. Minty breeze er også en kjenning. Denne svale fargen gjør seg like bra på badet som i stua. Funker også godt sammen med St.Pauls blue. Vær obs på fargene Form og Band Stone. Band Stone er en såkalt bestseller-allert! Jeg gleder meg til å se mer av den!
En nyhet er Lady Perfection til tak! Innendørs takmaling kan gi en utrolig fin effekt!
På forsiden av det nye fargekartet ser vi en vegg malt med Cashmere. Denne er varm og nærmer seg en oker-tone. Utrolig fin sammen med nyansene av blått, grått og hvitt! Jeg tenker at dette er en trygg retning for oss her oppe i Nord. Svale, nordiske farger. Nydelig, rett og slett!
Continental Living
Jotun har vært i Istanbul for inspirasjon. Vi elsker å reise og er åpne for nye kulturer. Kryddermarkedene i Istanbul er fulle av farger, lukter og inntrykk. Interiøret skal fortelle en historie. Denne stilen er rustikk, men elegant. Vi myker opp med tepper og tekstiler. Vintage og kelim tilfører spennende kontraster. Teppet på bildet er mellom 30 og 40 år gammelt og håndplukket på et marked i Iran.
Det er jo ikke noe nytt at interiør – og motebransjen deler mange retningslinjer når det kommer til trender. På catwalken ser vi også brente rødtoner og nyanser av gult og oker. I Norge har okerfarger en lang tradisjon. Gult har blitt spådd å bli årets viktigste farge. Jippi!!
Og legg merke til fargen Kilim. Denne var godt presentert på Oslo Design Fair.
Fargene Dijon yellow, Olive brown, Dusty purple og Heat er friske pust og utfordrer oss til å tenke nytt og kreativt. Og fargen Masala gir en piff til veggen som krydder til maten. Er vi litt ferdige med kun eggehvitt og sorte detaljer?
Urban Living
Sist, men ikke minst. Dette temaet er inspirert av storbyer som Miami, LA og Tokyo. Den spennende arkitekturen og Art Deco-stilen står sterkt. Bare tenk på pastellfargene fra Miami Vice, som er hentet fra hav og solnedgang.
Memphis Group er kjent for sin lekne form og fargeglede. Modernistisk stil. Vi tar det beste fra fortiden og blander med det beste fra nåtiden.
Vi henter også inspirasjon fra nettet. Aldri har vi vært så opplyste som nå angående hva som skjer rundt i verden. Vi inspireres av nye oppfinnelser og ny teknologi. Som forbrukere vil vi være unike og ikke ha det alle andre har. Derfor dukker “limited editions” opp som aldri før.
Vi myker opp minimalismen med grønne planter og gjerne store palmer. Toner av rosa og grønt er dominerende i dette temaet. Og vi leker med strukturer! Den ene veggen på scenen ble malt med den nye fargen Deco pink. Den nederste delen av veggen ble malt med Deco pink minerals, kalkmaling. Den ideen liker jeg så godt! Vi har jo lenge sett en trend med å dele vegger med maling, men jeg liker enda bedre å dele opp med selve strukturen i malingen! Og Deco pink er langt ifra knall rosa, den har det litt “dusty” over seg. Jeg elsker den, og trenger et rom å lage den effekten på! Vi får se hvilket det blir.
Sammen med Deco pink og Delightful pink, kommer farger som Pale Green og Evergreen. Fargen Letthet er et alternativ til bommull og eggehvitt.
Og rødt og rosa er ikke lenger no-no, som det var på ungdomsskolen. Det ble nevnt på scenen at det gikk for å være sosialt selvmord. Men en dyp, “dusty” rødtone sammen med en av de nye rosafargene er faktisk superfresht!
Som om ikke dette var nok, har Jotun kommet med nytt, digitalt fargekart. Sjekk det ut her.
Hvis dette var inspirerende, er det vel bare å oppsøke en Jotun-forhandler nær deg! Lykke til! 😉